Τρίτη 30 Μαρτίου 2010

Συμμετοχή των νέων στις δημοκρατικές διαδικασίες

Ενώπιον της Μόνιμης Επιτροπής για τη Δημοκρατία και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, μίλησε για το θέμα της συμμετοχής των νέων στις δημοκρατικές διαδικασίες, η βουλευτής Αθηνά Κυριακίδου, κατά τη διάρκεια των εργασιών της 122ης Συνέλευσης της Διακοινοβουλευτικής Ένωσης, που πραγματοποιείται στη Μπανγκόκ μεταξύ 27 Μαρτίου και 1 Απριλίου.

Η ανάμειξη και η ενεργός συμμετοχή των νέων σε δημοκρατικές διαδικασίες, υποστήριξε η κ. Κυριακίδου, σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση, αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για την ύπαρξη δημοκρατικών και ευημερουσών κοινωνιών.

Ως εκ τούτου πρέπει, είπε, να παρέχονται στους νέους το δικαίωμα, τα μέσα, η ελευθερία και η υποστήριξη για να συμμετέχουν σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων, ώστε να συμβάλλουν στην οικοδόμηση καλύτερων και δικαιότερων κοινωνιών.

Κοινοβουλευτικά σώματα και φορείς εκτελεστικής εξουσίας, ανέφερε η κ. Κυριακίδου, έχουν ένα εξαιρετικά σημαντικό ρόλο να διαδραματίσουν στην ενθάρρυνση της συμμετοχής των νέων στην πολιτική ζωή.

Χρειάζεται, σημείωσε, να αναγνωριστεί η σημασία που έχει για τους ίδιους τους νέους η δυνατότητα να επηρεάζουν και να διαμορφώνουν αποφάσεις και ενέργειες, ενόσω είναι ακόμη νέοι, με την παράλληλη προσφορά ευκαιριών να αναλαμβάνουν ευθύνες για θέματα που ουσιαστικά αφορούν το δικό τους μέλλον και όχι το δικό μας.

Μιλώντας για την ουσιαστική δυνατότητα όλων των νέων να συμμετέχουν στις δημοκρατικές δομές, και όχι μόνο αυτών που έχουν εύκολη πρόσβαση στα μέσα δραστηριοποίησης τους στην κοινωνία, η κ. Κυριακίδου επισήμανε ότι προς αυτήν την κατεύθυνση καθίσταται αναγκαία η θεσμοθέτηση συγκεκριμένων δράσεων οι οποίες να διασφαλίζουν από τη μια το σεβασμό προς τη νεολαία και από την άλλη να λαμβάνουν υπόψη τις διαφορετικές ανάγκες, περιστάσεις και φιλοδοξίες της.

Οταν εμείς οι μεγαλύτεροι επιτύχουμε σε αυτόν το στόχο, τότε οι νέοι μας θα καταφέρουν να ενσωματωθούν στην κοινωνία και να αντιμετωπίσουν τόσο τις προκλήσεις και αγωνίες της ηλικίας τους όσο και τις προκλήσεις στης σύγχρονης κοινωνίας με ό,τι αυτό συνεπάγεται, συμπλήρωσε.

Η Κύπρια βουλευτής υποστήριξε, εξάλλου, ότι η άμεση ανάμειξη των νέων στη δημοκρατική διαδικασία παραμένει καίρια, ιδιαίτερα όσον αφορά στη διασφάλιση της δημοκρατίας και της αειφόρου ανάπτυξης αλλά και στη διατήρηση της νομιμότητας κατά τη διαδικασία λήψης αποφάσεων.

Καταλήγοντας, επανέλαβε ότι το κλειδί για τη συμμετοχή και ενεργό ανάμειξη των νέων στις δημοκρατικές διαδικασίες βρίσκεται στη συμπερίληψη τους στην τοπική, περιφερειακή και γενικότερα στην πολιτική ζωή και όχι στον αποκλεισμό τους.

Κυριακή 28 Μαρτίου 2010

Βελτιωτικά έργα στο Τσίρειο εδώ και τώρα!

Η Λεμεσός, έχει μείνει πίσω και δεν αποκλείεται αν κάποια ομάδα της πόλης κερδίσει ένα από τα ευρωπαϊκά εισιτήρια να μην μπορέσει να δώσει τα παιχνίδια της στο Τσίρειο. Η βουλευτής του ΔΗΚΟ Αθηνά Κυριακίδου έχει θέσει θέμα στη Βουλή για να ξεκινήσουν τα έργα στο Τσίρειο. Βέβαια Απόλλωνας, Άρης και ΑΕΛ προχωρούν στην εξέταση των δεδομένων που έχουν για να κατασκευάσουν δικά τους ποδοσφαιρικά γήπεδα, όμως δεν είναι τόσο απλό. Και από τη στιγμή, που το Τσίρειο έχει τις δυνατότητες να καταστεί πραγματική έδρα, αν γίνουν κάποια έργα, γιατί το Κράτος, ή ο ΚΟΑ να μην έλθει αρωγός. Πολύ πρόσφατα ο πρόεδρος της ΑΕΛ απέστειλε πρόταση στον ΓΣΟ, αλλά και στα άλλα σωματεία της Λεμεσού για την από κοινού διαχείριση του γηπέδου. Ειδικά το θέμα του φωτισμού επείγει, όπως και η έναρξη των εργασιών για κατασκευή του ενός από τα δύο πέταλα. Το στάδιο κατασκευάστηκε αρχές της δεκαετίας του 1970 με σχέδια όμως της δεκαετίας του 1960.

Η διοίκηση του ΓΣΟ πολλές φορές απευθύνθηκε στον ΚΟΑ για να κάνει κάτι, για να αρχίσουν βελτιωτικά έργα, όμως η λήψη σημαντικών αποφάσεων καθυστερεί. Η βελτίωση του φωτισμού είναι άμεσης προτεραιότητας, όπως και η εκτέλεση κάποιων άλλων σημαντικών έργων που επείγουν. Η μεταλλική κατασκευή σκέπαστρο στις κερκίδες που τοποθετήθηκε πριν από 22 χρόνια παραμένει ασυντήρητη. Η ασφάλεια των θεατών είναι αδιαπραγμάτευτο θέμα και κανένας δεν έχει δικαίωμα να αδιαφορεί. Ενώ υπήρχαν συμβόλαια συντήρησης και βελτίωσης, έτοιμα για υπογραφή, αυτά μπήκαν στα συρτάρια. Επίσης αλλεπάλληλες υποσχέσεις, όπως βελτίωση του φωτισμού και δημιουργία εφάμιλλων συνθηκών με το ΓΣΠ που να πληροί το στάδιο της Λεμεσού, τις προδιαγραφές της UΕFΑ, δεν υλοποιήθηκαν. Ο ανεπαρκής φωτισμός για παράδειγμα δεν αποτελεί εμπόδιο μόνο για τους διαγωνιζόμενους ποδοσφαιριστές, αλλά και για τους θεατές, ειδικά στην είσοδο και έξοδό τους στο στάδιο στους νυκτερινούς αγώνες.

Τρίτη 23 Μαρτίου 2010

Η ΕΕ στη διάσκεψη για την ασφάλεια

Στο προσκήνιο βρίσκεται η συζήτηση γύρω από μια διεθνή διάσκεψη για την πτυχή της ασφάλειας και των εγγυήσεων. Όλοι αναγνωρίζουμε ότι η πτυχή αυτή με βάση τη Συνθήκη Ζυρίχης-Λονδίνου αφορά το καίριο ζήτημα των επεμβατικών δικαιωμάτων και εμπλέκει άμεσα την κατοχική δύναμη και άλλες χώρες στο κυπριακό. Η πτυχή αυτή δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο μέσα στα πλαίσια του διακοινοτικού διαλόγου, αλλά χρειάζεται και η απευθείας συζήτηση με τις εγγυήτριες δυνάμεις του ’60 και η αποφασιστική συνδρομή του διεθνούς παράγοντα. Από παλιά, η κυπριακή κυβέρνηση ήταν θετική σε μια τέτοια πρόταση και αυτό σήμερα επαναλαμβάνεται.

Προσωπικά εκτιμώ ότι οι συζητήσεις τότε και οι συζητήσεις σήμερα δεν έχουν την ίδια βαρύτητα. Τότε το διεθνές περιβάλλον ήταν ασταθές εξαιτίας του Ψυχρού Πολέμου, ενώ σήμερα η Κύπρος είναι μέλος της μεγάλης ευρωπαϊκής οικογένειας. Ας μη ξεχνάμε ότι ένας από τους βασικούς λόγους της ένταξής μας στην ΕΕ είναι η επιδίωξη μεγαλύτερης ασφάλειας για το λαό μας και η επίλυση του κυπριακού. Το ΔΗΚΟ επί προεδρίας Σ. Κυπριανού διέβλεψε ορθά τις αλλαγές στον ευρωπαϊκό χώρο, ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’80 και γι’ αυτό έκανε όλα τα αναγκαία βήματα για να προχωρήσει η ευρωπαϊκή πορεία της Κύπρου όπως ήταν η υπογραφή της Τελωνειακής Ένωσης της Κύπρου με την ΕΟΚ την 1 Ιανουαρίου 1988.
Σήμερα που επανέρχεται στην επικαιρότητα το ζήτημα της διάσκεψης για τη διεθνή πτυχή του κυπριακού, στην ουσία έρχεται στην επικαιρότητα το ζήτημα της αξιοποίησης της ΕΕ ως του ισχυρού παράγοντα στην προσπάθεια για την επίλυση. Έχω την άποψη ότι μπορούν να γίνουν περισσότερα στον τομέα αυτό καθώς η ΕΕ δεν λειτουργεί ως να είναι το ΣΑ του ΟΗΕ, με τους γνωστούς περιορισμούς και συσχετισμούς του (βέτο Μονίμων Μελών), ούτε μια χώρα, η Τουρκία που παραβίασε κατάφορα τη Συνθήκη Εγγύησης. Το κλειδί για να προχωρήσει με επιτυχία μια Διεθνής Διάσκεψη βρίσκεται στο να πείσουμε την ΕΕ να δουλέψει αποφασιστικά στην διοργάνωσή της γιατί το ζήτημα των εγγυήσεων και της ασφάλειας συνδέεται πλήρως με την ιδιότητα της Κύπρου ως πλήρες μέλους της ΕΕ. Είναι σημαντικό να δώσουμε στην ΕΕ τον πρώτο ρόλο σε μια τέτοια Διάσκεψη γιατί μόνο έτσι θα έχουμε επιτυχημένο αποτέλεσμα.

Η ΕΕ μπορεί να δώσει τις αναγκαίες εγγυήσεις και μπορεί να εποπτεύει την εφαρμογή μιας λύσης με απόφαση σε επίπεδο Συνόδου Κορυφής που να είναι δεσμευτική και για την Τουρκία ως υποψήφια για ένταξη που διεξάγει διαπραγματεύσεις. Επιπλέον τα θεσμικά της όργανα μπορούν να στηρίξουν μια συμφωνία μέσα από θεσμοθετημένες διαδικασίες όπως η συνεχής αξιολόγηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι κυρώσεις από το Συμβούλιο για όποιον δεν υλοποιεί τα συμφωνηθέντα. Σήμερα μόνο η ΕΕ έχει τη θεσμική δυνατότητα να ελέγξει τη συμπεριφορά της Τουρκίας, κάτι που, δυστυχώς, δεν μπόρεσε, ούτε μπορεί να κάνει ο ΟΗΕ ή το Συμβούλιο Ασφαλείας εδώ και 36 χρόνια.
Σε μια σειρά από αποφάσεις της, η ΕΕ καλεί ήδη την Τουρκία να συμβάλει αποφασιστικά στην επίλυση του κυπριακού. Η ΕΕ κρίνει τη στάση της Τουρκίας στο σύνολο της ευρωτουρκικής σχέσης (πρωτόκολλο, εξομάλυνση σχέσεων) αλλά και από τη στάση της στις διακοινοτικές συνομιλίες στη Λευκωσία, κατά τις οποίες αναμένει έμπρακτα βήματα κι όχι μόνο λόγια, όπως η κατοχική δύναμη συνηθίζει.

Παρασκευή 19 Μαρτίου 2010

Ώρα ευθύνης

H τελευταία απόφαση του ΕΔΑΔ γύρω από το περιουσιακό είναι μια εξέλιξη την οποία δεν μπορεί κανείς να αγνοεί. Είναι ανάγκη ως πολιτική ηγεσία να μπούμε σε μια σε βάθος αξιολόγηση της νέας κατάστασης, να βγάλουμε συμπεράσματα και ο κάθε πολίτης να ακούσει καθαρά ποια είναι η κατεύθυνση που του δίνουμε. Η απόφαση του ΕΔΑΔ δεν μπορεί να ικανοποιεί κανένα πρόσφυγα. Με πολύ καθαρή πλειοψηφία (16-1) το ΕΔΑΔ αποφάσισε να δώσει νομική βάση στην «επιτροπή αποζημιώσεων» του ψευδοκράτους και ζήτησε από τους πρόσφυγες να προσφεύγουν σε αυτήν ως να αποτελεί μέρος μιας νόμιμης διαδικασίας. Από νομικής άποψης το ΕΔΑΔ λέει ότι αναγνωρίζει την ευθύνη της κατοχικής δύναμης, αλλά μας εισηγείται να αποταθεί ο πρόσφυγας στον θύτη και καταπατητή της περιουσίας του για να βρει το δίκαιό του. Αυτή είναι η νέα πραγματικότητα που συνιστά η αναγνώριση «επιτροπής αποζημιώσεων» με έδρα την κατεχόμενη Κύπρο.

Κατά την άποψή μου, το κυπριακό κατά κύριο λόγο είναι υπόθεση των πολιτικών και όχι των νομικών. Η νομική επιστήμη επικουρεί την πολιτική και αυτή είναι η σημασία και η αξία της. Ταυτόχρονα χρειάζεται να θυμόμαστε ότι το κυπριακό μπορεί να επιλυθεί μόνο με πολιτικές αποφάσεις και όχι με προσφυγή στις αίθουσες των δικαστηρίων ή των νομικών γραφείων.

Η απόφαση του ΕΔΑΔ επιβάλλεται να μελετηθεί από όλες τις πολιτικές δυνάμεις και ασφαλώς να τύχει συζήτησης στο Εθνικό Συμβούλιο. Όλοι χρειάζεται να βγάλουμε το πρώτο μας συμπέρασμα: Μετά το ΕΔΑΔ η πολιτική διαχείριση του κυπριακού γίνεται πιο πολύπλοκη. Υπάρχουν αμφιλεγόμενες διατυπώσεις για το δικαίωμα αποκατάστασης της περιουσίας στους νόμιμους ιδιοκτήτες, με αναφορές για τους τωρινούς χρήστες και τις οικογένειές τους, δηλαδή, ακόμα και για τους έποικους. Δεν είμαι νομικός, αλλά πολιτικός που, όπως κάθε πολίτης, διαπιστώνω τη σοβαρή αλλοίωση σε σημαντικές διεκδικήσεις μας, σε ένα διεθνές όργανο προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που υπήρξε για δεκαετίες δικός μας προνομιακός χώρος. Ως μέλος της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης αντιλαμβάνομαι ανάλογες αρνητικές επιπτώσεις στην εθνική μας υπόθεση και σε πολιτικά διεθνή βήματα.

Είναι ώρα ευθύνης. Η τουρκική και τ/κ πλευρά θα αξιοποιήσουν την απόφαση του ΕΔΑΔ και εμείς χρειάζεται να αντιδράσουμε κατά τρόπο συντονισμένο και συλλογικό. Πιστεύω πολύ και στις δύο αυτές έννοιες και δεν μπορούμε να αφήσουμε τα γεγονότα να μας παρασύρουν, τα τετελεσμένα να μας προκαταλάβουν και τους πρόσφυγες συμπολίτες μας να αποφασίσουν από μόνοι τους. Το κυπριακό δεν μπορεί να το διαχειριστεί ένα πρόσωπο ή ένα κόμμα μόνο. Είναι το κορυφαίο εθνικό ζήτημα και η κάθε πτυχή του χρειάζεται να παραμείνει στη σφαίρα της συλλογικής διεκδίκησης και του αγώνα του λαού μας με στόχο τη συνολική επίλυσή του. Μπορούμε να ανατρέψουμε αρνητικές εξελίξεις μόνο με συλλογική διαβούλευση και κυρίως με συλλογική δράση. Το ΕΔΑΔ με την απόφασή του, μας έβαλε ακόμα πιο δύσκολα καθήκοντα. Το ΔΗΚΟ δηλώνει παρών σε μια νέα προσπάθεια για συλλογική δράση.

Πέμπτη 18 Μαρτίου 2010

Δημιουργία του ογκολογικού, ακτινοθεραπευτικού τμήματος στο Γενικό Νοσοκομείο Λεμεσού

Η βουλευτής του ΔΗΚΟ Αθηνά Κυριακίδου εξέφρασε ''απαρέσκεια και δυσαρέσκεια για το ό,τι η δημιουργία του ογκολογικού, ακτινοθεραπευτικού τμήματος στο Γενικό Νοσοκομείο Λεμεσού, καθυστερεί και αναβάλλεται συνεχώς επ' αορίστως.

Η κ. Κυριακίδου είπε ότι για μας είναι ένα θέμα ύψιστης προτεραιότητας και αναμέναμε να πάρει την προτεραιότητα που του αξίζει και η πόλη της Λεμεσού να μην είναι πάντα αυτή ''που πληρώνει την νύφη σε όλα'', γιατί διορίζονται και καρδιολόγοι στη Λεμεσό, οι οποίοι και δεν μεταβαίνουν για να ασκήσουν το λειτούργημά τους.

Τρίτη 16 Μαρτίου 2010

Προϋπολογισμός ΤΕΠΑΚ και Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου

Τους προϋπολογισμούς του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΤΕΠΑΚ) και του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου συζήτησε σήμερα η Επιτροπή Παιδείας της Βουλής με τους βουλευτές των κομμάτων να σημειώνουν την καθυστέρηση στην κατάθεσή τους, ζητώντας παράλληλα τη σύγκληση άλλης μιας συνεδρίας της ολομέλειας της Βουλής για να συζητηθούν και να ψηφιστούν.

Η βουλευτής του ΔΗΚΟ Αθηνά Κυριακίδου είπε πως οι προϋπολογισμοί ΤΕΠΑΚ και Ανοικτού Πανεπιστημίου κατατέθηκε πάρα πολύ αργά. ''Καλούμαστε δυστυχώς μέσα σε δύο ώρες να εγκύψουμε και να αναλύσουμε προϋπολογισμούς εκατομμυρίων ευρώ, στο ΤΕΠΑΚ είναι 50 εκ. ευρώ η κρατική χορηγία. Δυστυχώς έχει κατατεθεί πάρα πολύ αργά, είμαστε πάρα πολύ πιεσμένοι αν δεν το ψηφίσουμε την ερχόμενη Πέμπτη σημαίνει ότι μένει εκτεθειμένο το ΤΕΠΑΚ γιατί μόνο δύο δωδεκατημόρια δικαιούται'', πρόσθεσε.

Η κ. Κυριακίδου κάλεσε τον Πρόεδρο της Βουλής να συγκαλέσει ακόμα μια συνεδρία της ολομέλειας για να μπορέσουμε, όπως είπε, ''να εγκύψουμε και να μελετήσουμε εις βάθος τους προϋπολογισμούς''. Ωστόσο, ανέφερε πως τα τελευταία πέντε χρόνια που είναι βουλευτής, είναι η πρώτη φορά που παρουσιάστηκε αυτό το πρόβλημα. ''Γι' αυτό νομίζω δικαιούμαστε να δώσουμε τα εύσημα στην προηγούμενη Κυβέρνηση του Τάσσου Παπαδόπουλου που έγκαιρα τόσο οι ημικρατικοί οργανισμοί όσο και τα Πανεπιστήμια κατέθεταν έγκαιρα τους προϋπολογισμούς, έγκαιρα τους μελετούσαμε και έγκαιρα τους ψηφίζαμε'', κατέληξε.

Πέμπτη 11 Μαρτίου 2010

Απολύσεις Εγκύων Γυναικών

Στις καταγγελίες εργαζομένων γυναικών ότι απολύθηκαν όταν οι εργοδότες τους πληροφορήθηκαν πως αναμένουν παιδί, αναφέρεται σε γραπτή της δήλωση η βουλευτής του ΔΗΚΟ Αθηνά Κυριακίδου.

Στην ανακοίνωση, σημειώνεται ότι ο αριθμός των καταγγελιών που καταχωρήθηκαν κατά το έτος 2009 στο Μηχανισμό για την Καταπολέμηση των Διακρίσεων στους χώρους εργασίας που δημιουργήθηκε στο Υπουργείο Εργασίας δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητος και θα πρέπει να προβληματίσει όλους.

Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι υπήρξαν 35 τουλάχιστον καταγγελίες σε ένα εξωδικαστικό θεσμό που εγκαθιδρύθηκε και λειτούργησε σχετικά πρόσφατα.
«Αν υπήρξαν 35 συγκεκριμένες καταγγελίες είναι πολύ πιθανόν να υπάρχουν περισσότερα κρούσματα που δεν καταγράφονται είτε γιατί οι γυναίκες δεν γνωρίζουν τα δικαιώματά τους είτε από φόβο για τη μελλοντική τους επαγγελματική αποκατάσταση», αναφέρει η κ. Κυριακίδου.

Η βουλευτής του ΔΗΚΟ θεωρεί ότι εν μέσω οικονομικής κρίσης χρειάζεται να αναληφθούν από την Κυβέρνηση και τη Βουλή δραστικές πρωτοβουλίες νομοθετικές και άλλες για να περιοριστεί αυτή η μορφή διάκρισης και καταλήγει αναφέροντας ότι θα ζητήσει να εγγράψει θέμα στην Επιτροπή Ισότητας της Βουλής.

Θέσπιση μηνιαίου επιδόματος προς τα οροθετικά άτομα

Την ανάγκη για θέσπιση μηνιαίου επιδόματος προς τα οροθετικά άτομα, όπως συμβαίνει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, έθεσε για ακόμη μια φορά ενώπιον των αρμόδιων Υπουργείων Εργασίας και Υγείας, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Υγείας, η οποία συζήτησε το θέμα κατά τη σημερινή της συνεδρία.

Η Βουλευτής του ΔΗΚΟ Αθηνά Κυριακίδου είπε ότι με την ψήφιση της νομοθεσίας και εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου του 2010 της νέας νομοθεσίας που προνοεί ειδική μεταχείριση για εισδοχή στο Δημόσιο ατόμων που υπάγονται σε ειδικές κατηγορίες, μπορούν και οι φορείς του AIDS να διεκδικήσουν θέσεις στο δημόσιο αξιοποιώντας τη νέα αυτή νομοθεσία.

Δευτέρα 8 Μαρτίου 2010

Ημέρα της γυναίκας

Κάθε μέρα είναι η μέρα της γυναίκας. Μια φορά το χρόνο, όμως, την τιμούν! Στις 8 Μαρτίου γιορτάζει η μάνα, η κόρη, η σύζυγος, η εργαζόμενη. Η γυναίκα της Κύπρου, της Ευρώπης, όλου του κόσμου. Η μέρα αυτή, αποτελεί μια ευκαιρία να εξετάσουμε βαθύτερα το ρόλο της σύγχρονης γυναίκας στην κυπριακή κοινωνία, τις προσδοκίες της και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει. Η σημερινή κύπρια γυναίκα έχει σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα επιτύχει μεγάλες κατακτήσεις. Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, η γυναίκα της Κύπρου έπαψε να μένει στο σπίτι, αλλά βγήκε στην απασχόληση, με μόρφωση και προσόντα, διεκδικώντας θέση στη δημόσια και κοινωνική ζωή. Ανάμεσα στα κράτη μέλη της ΕΕ, η Κύπρος διαθέτει ένα από τα πιο υψηλά ποσοστά συμμετοχής γυναικών στην αγορά εργασίας. Αυτή η μεγάλη αλλαγή, δυστυχώς, δε συνοδεύθηκε με αντίστοιχες αλλαγές στην οργάνωση της κοινωνίας που να διευκολύνουν την καθημερινή ζωή της κύπριας γυναίκας. Οι πιο σοβαρές αδυναμίες εντοπίζονται στα ακόλουθα ζητήματα:
Χάσμα Αμοιβών: Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, o μέσος όρος απόκλισης των μισθών στην ΕΕ27 ανάμεσα στις γυναίκες και τους άνδρες για την ίδια ή ίσης αξίας εργασία, είναι στο 15%, σε βάρος των γυναικών. Στην Κύπρο είναι πολύ πιο υψηλό, φθάνει στο 22%, ενώ ο ρυθμός μείωσης της ψαλίδας είναι αργός.
Συμμετοχή στη δημόσια ζωή: Ανάμεσα στην ΕΕ27 έχουμε επίσης τις χειρότερες επιδόσεις ως προς τη συμμετοχή των γυναικών στη δημόσια ζωή. Είναι κάτι που μπορεί να διαπιστώσει κανείς αν κοιτάξει πόσες γυναίκες κατέχουν αξιώματα στη Βουλή, στο Υπουργικό Συμβούλιο, στα ΔΣ Ημικρατικών Οργανισμών, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση κ.ά. Και πάλι η κατάσταση βελτιώνεται αλλά όχι με τους ρυθμούς που αντιστοιχούν στο ρόλο και την παρουσία της κυπρίας γυναίκας.
Επαγγελματική ανέλιξη σε διευθυντικές θέσεις: Τα στοιχεία που δίνει η Eurostat σε αυτή τη πτυχή πραγματικά προκαλούν. Σε μια σειρά από τομείς εργασίας όπως λ.χ. στην εκπαίδευση που είναι και δημόσιος τομέας, ενώ οι γυναίκες καταλαμβάνουν θέσεις εργασίας πέραν του 50%, δεν υπάρχει ακόμα αντίστοιχη ισότιμη εκπροσώπηση σε διευθυντικές θέσεις. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν βαθιά ριζωμένες συντηρητικές αντιλήψεις.
Κοινωνικός αποκλεισμός: Η κύπρια γυναίκα είναι εκτεθειμένη στην απειλή του κοινωνικού αποκλεισμού με ποικίλους τρόπους και μορφές: η γυναίκα μονογονιός, η γυναίκα που δε βρίσκει δουλειά γιατί είναι μεγαλύτερης ηλικίας, η ηλικιωμένη γυναίκα, η γιαγιά με την πενιχρή σύνταξη, η γυναίκα θύμα σεξουαλικής και οικογενειακής βίας, η γυναίκα που οφείλει ταυτόχρονα να είναι εργαζόμενη, να είναι μητέρα που φροντίζει τα παιδιά και τους ηλικιωμένους γονείς.

Υπάρχουν τόσες πολλές μορφές αποκλεισμού και διάκρισης στην καθημερινή ζωή της γυναίκας που καθιστούν τη συζήτηση για το ρόλο της, τη θέση της στην κυπριακή κοινωνία, πολύ διαφορετική από την επίκληση μιας επετείου το χρόνο.
Είναι πεποίθησή μου ότι η σύγχρονη γυναίκα της Κύπρου μπορεί με τον καθημερινό αγώνα της να κερδίσει μια πιο δίκαιη κοινωνία, όχι μόνο για τον εαυτό της, αλλά για όλα τα μέλη της. Η ένταξή μας στην ΕΕ τα τελευταία έξι χρόνια μας δίνει νέες δυνατότητες να σκεφτούμε πιο ανοιχτά και να δουλέψουμε πιο συστηματικά πέρα από τη ψήφιση νομοθεσιών, που κατά τα άλλα είναι άψογες και απολύτως εναρμονισμένες με την ΕΕ.
Η κύπρια γυναίκα μπορεί να κάνει νέες κατακτήσεις αν δουλέψουμε συστηματικά για να σπάσουμε τα στερεότυπα, αν πάρουμε πρωτοβουλίες που να αλλάζουν τη δομή και την οργάνωση της κοινωνίας μας. Για παράδειγμα μπορούμε να δημιουργήσουμε κοινωνικές δομές υποστήριξης της εργαζόμενης γυναίκας και της οικογένειας, όπως τα κέντρα φύλαξης βρεφών και απασχόλησης νέων, τα κέντρα για τη φροντίδα των ηλικιωμένων. Να κάνουμε πράξη τη συμφιλίωση των αναγκών για καλύτερη οικογενειακή ζωή και ομαλή επαγγελματική σταδιοδρομία.

Τετάρτη 3 Μαρτίου 2010

Αποτελέσματα έρευνας κοινής γνώμης Ε/κ και Τ/κ γύρω από το Κυπριακό

Τα αποτελέσματα έρευνας κοινής γνώμης Ε/κ και Τ/κ γύρω από το Κυπριακό, απασχόλησαν χθεσινοβραδινή εκδήλωση στη Λεμεσό, που οργάνωσαν ο Ομιλος Προβληματισμού για τον Εκσυγχρονισμό της Κοινωνίας, το ΤΕΠΑΚ και η Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο , υπό τον τίτλο ''Εξετάζοντας το μέλλον - Μια σε βάθος μελέτη της κοινής γνώμης στην Κύπρο''.

Σχολιάζοντας την έρευνα σε πεντάλεπτη ομιλία της, η βουλευτής του ΔΗΚΟ Αθηνά Κυριακίδου ανέφερε πως ''πολλές από τις διαπιστώσεις μέσα από τα στοιχεία της έρευνας, δυστυχώς δεν είναι ενθαρρυντικές.

''Η προσκόλληση των Τ/κ στην Τουρκία, δείχνει μια βαθιά εξάρτηση εξαιτίας της κατοχής και της παρουσίας για τόσα χρόνια του τουρκικού στρατού, αλλά και της ασφυκτικής οικονομικής εξάρτησης και της παρουσίας των εποίκων'', είπε, προσθέτοντας ότι ''η επάνοδος του Ντερβίς Ερογλου στο προσκήνιο και η πιθανή εκλογή του τον ερχόμενο Απρίλιο, είναι μα ακόμη απόδειξη''.

Ανέφερε ακόμη πως διαπιστώνεται ένα αξιοσημείωτο αίσθημα εμπιστοσύνης των δύο κοινοτήτων προς της ΕΕ, γεγονός που φανερώνει ότι ''η ΕΕ μπορεί να προσφέρει λύσεις τις οποίες τόσο οι Ε/κ, όσο και οι Τ/κ μπορούν να αποδεχθούν, άρα αυτό που μετρά για την ε/κ πολιτική ηγεσία, είναι να δουλέψει μαζί με την ΕΕ, ώστε να βρεθούν εκείνες οι ρυθμίσεις που θα καθιστούν την ΕΕ σοβαρό παίκτη στην αναζήτηση και εφαρμογή σωστής λύσης''.

Η έρευνα, συνέχισε, παρουσιάζει εξαιρετικά σημαντικά ευρήματα και είναι ένα εργαλείο πολιτικής και είναι ευθύνη της ηγεσίας να την αναλύσει και κυρίως να την αξιοποιήσει.