Παρασκευή 27 Αυγούστου 2010

Σχολικά Είδη – Ψωνίζουμε Υπεύθυνα

Η επιστροφή στην καθημερινότητα μετά τις καλοκαιρινές διακοπές συνοδεύεται με την επιστροφή των παιδιών στο σχολείο και τις ευχές όλων μας για μια δημιουργική εκπαιδευτική χρονιά. Ταυτόχρονα, η επιστροφή στο σχολείο, συνοδεύεται και από συζητήσεις γύρω από τις τιμές, την ποιότητα και την ασφάλεια των σχολικών ειδών, που τα παιδιά αναγκάζονται να προμηθευτούν από την αγορά.

Είναι γεγονός πως η αγορά των σχολικών ειδών αποτελεί ένα σημαντικό κονδύλι το οποίο επιβαρύνει σε μεγάλο βαθμό τον οικογενειακό προϋπολογισμό για αυτό πρέπει να γίνεται με προβληματισμό. Η αγορά προσφέρει μεγάλη ποικιλία προϊόντων σε σχέδια και χρώματα, η οποία αναμφίβολα εξάρει τη φαντασία των παιδιών και παραγνωρίζονται παράγοντες όπως η ασφάλεια και οι ψηλές τιμές. Η «μόδα» εκτοξεύει το κόστος των σχολικών ειδών για όσους επιλέξουν προϊόντα γνωστών κατασκευαστών που διακοσμούνται από τους ήρωες της εποχής. Ωστόσο, διαφορά στις τιμές υπάρχει από κατάστημα σε κατάστημα, από βιβλιοπωλείο σε βιβλιοπωλείο και από υπεραγορά σε υπεραγορά.

Σίγουρα, η αγορά των σχολικών ειδών όπως τσάντες, κασετίνες, βιβλία, γραφική ύλη, καθώς επίσης και όλα όσα απαιτούνται για την ανανέωση της μαθητικής γκαρνταρόμπας όπως παντελόνια, πουκάμισα, φούστες, φανέλες, φόρμες αθλητικά είδη και υποδήματα, επιβαρύνουν άμεσα τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Ωστόσο, η αγορά σχολικών ειδών, δεν αποτελεί το μοναδικό έξοδο των γονιών στην προσπάθεια τους να προσφέρουν στα παιδιά τους τα απαραίτητα για την όσο το δυνατό καλύτερη μόρφωση. Οι γονείς καλούνται να καλύψουν τα προβλήματα και τις αποτυχίες του εκπαιδευτικού συστήματος, όπως για παράδειγμα η παραπαιδεία, πληρώνοντας υψηλά δίδακτρα για φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα.

Τις τελευταίες μέρες επισκέφθηκα ορισμένες υπεραγορές και καταστήματα τα οποία προσφέρουν ποικιλία σχολικών ειδών προκειμένου να δω η ίδια με τα μάτια μου τις τιμές και να συζητήσω με τους γονείς. Εκεί διαπίστωσα τις πραγματικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γονείς, ιδιαίτερα οι πολύτεκνοι, στην προσπάθεια τους να προσφέρουν στα παιδιά τους τα απαραίτητα για μάθηση. Μεταξύ άλλων μου ανέφεραν:

• «Κάθε Σεπτέμβρη βρισκόμαστε σε αδιέξοδο. Το κόστος είναι αβάστακτο, έστω κι αν οι τιμές βρίσκονται στα ίδια περίπου επίπεδα»,

• «Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς χρειαζόμαστε τουλάχιστον 200 με 250 ευρώ για κάθε παιδί, εκτός από τα δίδακτρα για τα φροντιστήρια»,

• «Είναι δύσκολο να σταματήσεις ένα παιδί που ενθουσιάζεται από πολύχρωμα τετράδια και φανταχτερά μολύβια. Προσπαθώ να του εξηγήσω ότι η οικονομική μας κατάσταση, δεν μας επιτρέπει να αγοράσουμε ακριβά πράγματα»,

• «Για να μπορέσει να αντεπεξέλθει ένα παιδί στο σχολείο πρέπει ο γονιός να βάλει το χέρι πολύ βαθιά στην τσέπη. Θέλω να προσφέρω στα παιδιά μου τα πάντα, όμως με 3 παιδιά δυσκολεύομαι να τα βγάλω πέρα».

Για να μπορέσει ο μαθητής να γεμίσει την τσάντα του με τα απαραίτητα και να προσέλθει «ντυμένος» στο σχολείο χρειάζονται τουλάχιστο 200 ευρώ. Το ποσό αυτό, είναι στη βάση των χαμηλότερων τιμών της αγοράς και περιλαμβάνει 2 παντελόνια ή φούστες, 1 παντελονάκι κοντό, 2 πουκάμισα, 2 φανέλες άσπρες με γιακά, 2 φανέλες άσπρες γυμναστικής, 2 παντελονάκια γυμναστικής, 2 φόρμες, 1 πουλόβερ, 1 μπουφάν, 1 σχολική τσάντα, 1 κασετίνα, 10 τετράδια των 60 και 80 φύλων και γραφική ύλη αξίας 20 ευρώ. Στο πιο πάνω ποσό, πρέπει να προστεθούν και τα υποδήματα (αθλητικά και πολιτικά) που χρειάζονται οι μαθητές που υπολογίζονται στα 25 ευρώ. Το ποσό για τα αντίστοιχα προϊόντα με βάση τις υψηλότερες τιμές ανέρχεται στα 475 ευρώ!


Η επιλογή των σχολικών ειδών πρέπει να γίνεται με προβληματισμό και να έχει ως γνώμονα την διευκόλυνση της μάθησης των παιδιών στο σχολείο και στο σπίτι. Οι γονείς, πρέπει να καθοδηγούν τα παιδιά στις επιλογές τους προκειμένου να αποφευχθεί η αγορά προϊόντων που όχι μόνο μπορεί να είναι ακριβά και επικίνδυνα, αλλά και ανεπαρκή στο να καλύψουν τις μαθησιακές τους ανάγκες. Ωστόσο, το σημαντικότερο κριτήριο κατά την αγορά σχολικών ειδών, πρέπει να είναι η ασφάλεια των παιδιών. Σε αρκετές περιπτώσεις, προσφέρονται στην αγορά προϊόντα, τα οποία δεν πληρούν τις προδιαγραφές ασφαλείας και θέτουν σε κίνδυνο τα παιδιά και την υγεία τους (η ασφάλεια των σχολικών ειδών καθορίζεται από τη νομοθεσία για τη γενική ασφάλεια προϊόντων).
 
Οι κρατικές αρχές οφείλουν να διασφαλίζουν ότι τα προϊόντα που κυκλοφορούν στην αγορά είναι ασφαλή και οι παραγωγοί και οι διανομείς πρέπει να εγγυώνται ότι διοχετεύουν μόνο ασφαλή προϊόντα στην αγορά. Εάν υπάρξει πληροφορία ότι ένα προϊόν τους είναι επικίνδυνο πρέπει να ενημερώνουν τις αρμόδιες αρχές αναφέροντας ξεκάθαρα την ταυτότητα του προϊόντος, τους κίνδυνους που εγκυμονεί και τις απαιτούμενες πληροφορίες για να εντοπιστεί το προϊόν εάν αυτό έχει ήδη τεθεί στην αγορά.
 
Αυτές οι πληροφορίες μεταβιβάζονται μέσω του συστήματος RAPEX στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και σε άλλες συμμετέχουσες στο σύστημα RAPEX χώρες εάν το προϊόν αποτελεί σοβαρό κίνδυνο για τους καταναλωτές. Η Επιτροπή δημοσιεύει εβδομαδιαίες περιλήψεις των κοινοποιήσεων σχετικά με προϊόντα που θέτουν σε σοβαρό κίνδυνο τους καταναλωτές στις σελίδες του RAPEX στο διαδίκτυο. Αυτές οι περιλήψεις παρέχουν πληροφορίες για το προϊόν, τη φύση του κινδύνου που ενέχει και τα μέτρα που λήφθηκαν ώστε να προλάβουν αυτούς τους κινδύνους.
 
Για το 2009, οι χώρες προέλευσης των μη ασφαλών προϊόντων ήταν:

• Κίνα (και Χονγκ Κονγκ) 60%

• Τουρκία 3%

• Ταϊβάν 2%

• Η.Π.Α. 2%


Συμβουλές προς τους Γονιούς

Με τη σωστή λήψη μέτρων, η αγορά σχολικών ειδών μπορεί να αποτελέσει μια ευκαιρία για γονείς και μαθητές να περάσουν μαζί ένα ευχάριστο απόγευμα μαθαίνοντας με ποιο τρόπο να κάνουν χρήσιμες και ποιοτικές αγορές. Η αγορά σχολικών ειδών αποτελεί μια ευκαιρία εκπαίδευσης, τόσο των γονιών όσο και των παιδιών, για το πώς ο καταναλωτής πρέπει να κινείται στο λαβύρινθο της αγοράς και πώς να αποφεύγει τις παγίδες της διαφήμισης και της υπερκατανάλωσης. Επομένως, πριν την οποιαδήποτε αγορά, οι γονείς πρέπει:

• Να εξηγούν στα παιδιά τους ότι τα σχολικά είδη είναι εργαλείο μάθησης και όχι μέσο επίδειξης,

• Να μην παρασύρονται από έμμεσες και άμεσες διαφημίσεις και να εξηγούν στα παιδιά τους τις παγίδες των διαφημίσεων. Είναι σημαντικό, τα παιδιά να αντιληφθούν τη διαφορά ανάμεσα στο τι πραγματικά χρειάζονται και στο τι νομίζουν ότι χρειάζονται,

• Να εξηγούν στα παιδιά τους ότι τα σχολικά είδη της προηγούμενης χρονιάς που βρίσκονται σε καλή κατάσταση και δεν έχουν φθαρεί, όπως τσάντες και κασετίνες, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ξανά,

• Να καταρτούν κατάλογο με τα είδη που πραγματικά χρειάζονται και να τηρούν αυστηρά τον κατάλογο αυτό αποφεύγοντας άσκοπες και αχρείαστες αγορές,

• Να κάνουν έρευνα αγοράς και σύγκριση τιμών, ποιότητας και προδιαγραφών, αφού η απόκλιση από κατάστημα σε κατάστημα είναι μεγάλη,

• Να μελετούν με προσοχή τη σήμανση των σχολικών ειδών. Η σήμανση CE στα σχολικά είδη προσφέρει σε γενικές γραμμές ασφάλεια,

• Να μην αγοράζουν σχολικά είδη που μοιάζουν και μυρίζουν σαν τρόφιμα. Οι μυρωδιές προέρχονται από χημικές αρωματικές ουσίες που ενδεχομένως να αποδειχθούν ακατάλληλες και επιβλαβείς για την υγεία του παιδιού,

• Να αποφεύγουν την αγορά πλαστικών σχολικών ειδών στα οποία αναγράφεται PVC καθώς προκαλούν σοβαρές ορμονικές διαταραχές. Επίσης, τα προϊόντα στα οποία αναγράφεται PC, δηλαδή τα πολυανθρακικά προϊόντα είναι επικίνδυνα για την υγεία,

• Να επιλέγουν για το παιδί τους σχολική τσάντα πλάτης με σκληρή επένδυση η οποία θα εφαρμόζει καλά στο σώμα προκειμένου να αποφευχθούν μακροχρόνια ή μόνιμα προβλήματα στα οστά και στους μύες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου