Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου 2010

Η Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση Καρκινοβατεί

Σήμερα, η εκπαίδευση καλείται να ανταποκριθεί στις προκλήσεις και τις ανάγκες που απαιτεί μια σύγχρονη κοινωνία. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση είναι μια αναγκαία διαδικασία η οποία, κάτω από προϋποθέσεις, μπορεί να συνδράμει αποτελεσματικά στην ανάπτυξη και στην πρόοδο της κυπριακής εκπαίδευσης και της κυπριακής κοινωνίας.

Πρόσφατα, ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού, ανακοίνωσε τη δοκιμαστική εφαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων στη μέση εκπαίδευση. Είναι γεγονός πως τα αναλυτικά προγράμματα αποτελούν την καρδιά της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, ωστόσο, η οποιαδήποτε εκπαιδευτική αλλαγή, προκειμένου να επιτύχει, πρέπει να είναι πολυεπίπεδη και να συνοδεύεται από υποστηρικτικούς μηχανισμούς, που θα λειτουργήσουν ευνοϊκά προς την αποτελεσματική εφαρμογή της.

Σίγουρα, καμιά εκπαιδευτική αλλαγή δεν μπορεί να εφαρμοστεί χωρίς την ουσιαστική συμβολή των εκπαιδευτικών και σίγουρα, ο εκπαιδευτικός για να μπορεί να ανταποκριθεί στο έργο του, έχει ανάγκη από διαρκή επιμόρφωση έτσι ώστε να ανανεώνει συνεχώς και επαρκώς τον γνωστικό του εξοπλισμό και τις παιδαγωγικές του αντιλήψεις. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να είναι ικανός να αναπτύσσει και να σχεδιάζει την πρακτική διαδικασία στην τάξη του και να προωθεί τη δημιουργική δράση προκειμένου ο μαθητής να μην είναι απλός δέκτης πληροφοριών, αλλά να συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία της μάθησής, μέσα από διαπροσωπική συζήτηση και επικοινωνία.

Ωστόσο, για να μπορέσει ο εκπαιδευτικός να αντεπεξέλθει στο νέο αυτό ρόλο και να εφαρμόσει τις σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας, εκτός από κατάλληλη επιμόρφωση χρειάζεται και επαρκή σχολικά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένων της υποδομής και των διευκολύνσεων για χρήση της τεχνολογίας. Η τεχνολογία έχει τη δυνατότητα να υποστηρίξει την αναδόμηση ενός εκπαιδευτικού συστήματος. Από την άλλη, όμως, ένα εκπαιδευτικό σύστημα, πρέπει να διαμορφωθεί κατάλληλα, ώστε να μπορεί να υποστηρίξει την εισαγωγή της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Τα θέματα της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας, του εκπαιδευτικού έργου και του εκπαιδευτικού αποτελούν παράγοντες καθοριστικής σημασίας για ποιοτική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Η μετάβαση από το παρόν σύστημα αξιολόγησης σε ένα σύστημα βασισμένο σε αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια και μεθόδους, αποτελεί μονόδρομο ως προς την επίτευξη του στόχου για αναβάθμιση της παρεχόμενης παιδείας.

Οι προκλήσεις της σύγχρονης κοινωνίας επιβάλλουν την ανάγκη για αλλαγές στις ίδιες τις δομές της εκπαίδευσης, στις μεθόδους και στο περιεχόμενο της, και στις νοοτροπίες όλων των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η αναδιαμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων, δεν συνιστά από μόνη της ποιοτική Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση. Η αλλαγή θα πρέπει να γίνει και σε όλους τους άλλους παράγοντες που συνδιαμορφώνουν ή επηρεάζουν καθοριστικά την ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου. Για να γίνει αυτό, χρειάζονται πολλά περισσότερα από τα αναλυτικά προγράμματα και δυστυχώς το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού δείχνει να καθυστερεί ή να αδυνατεί μετουσιώσει τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό σε εκπαιδευτική και κοινωνική πράξη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου