Αρνητική Εξέλιξη οι Περικοπές στην Παιδεία
Έντονη δυσαρέσκεια για τις περικοπές στον Προϋπολογισμό του 2011 σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση, και ειδικότερα στο σχολικό αθλητισμό, εκφράζει η βουλευτής του ΔΗΚΟ Αθηνά Κυριακίδου. Σε συνέντευξή της στη «Σ», η Αθηνά Κυριακίδου κάνει λόγο για θυματοποίηση της εκπαίδευσης στο πλαίσιο των προσπαθειών αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης. Υπογραμμίζει ότι η κοινωνική και ανθρωποκεντρική αντίληψη για την εκπαίδευση πρέπει να αποτελεί το γνώμονα της κυβέρνησης στη χάραξη οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής. Η βουλευτής του ΔΗΚΟ τονίζει πως σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να πληγεί το κοινωνικό κράτος και σε καμία περίπτωση να υποθηκευθεί η προοπτική της προόδου και της ευημερίας των μελλοντικών γενεών.
Κυρία Κυριακίδου, γιατί θεωρείτε τόσο αρνητική εξέλιξη τις περικοπές στην εκπαίδευση;
Κατ’ αρχήν, η επένδυση στην εκπαίδευση πρέπει πάντα να αποτελεί κεντρική πολιτική επιδίωξη για κάθε πολιτεία. Ο πιο παραγωγικός συντελεστής της κυπριακής οικονομίας είναι το ανθρώπινο δυναμικό. Επομένως, η αξιοποίηση, η ενίσχυση και η απελευθέρωσή του θα λειτουργήσουν ευνοϊκά προς την οικονομική, κοινωνική και πολιτισμική ανάπτυξη του τόπου. Εκ των πραγμάτων, η επένδυση στην εκπαίδευση αποτελεί το πιο ισχυρό χαρτί, τόσο σε ατομικό όσο και κοινωνικό επίπεδο για το παρόν και το μέλλον του τόπου, της κοινωνίας και των πολιτών. Αυτή η κοινωνική και ανθρωποκεντρική αντίληψη για την εκπαίδευση πρέπει να αποτελεί το γνώμονα της κυβέρνησης στη χάραξη οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής, ιδιαίτερα σε περιόδους οικονομικής ύφεσης. Ακριβώς γι' αυτό, θεωρώ πως οι περικοπές στην εκπαίδευση αποτελούν μια πολύ αρνητική εξέλιξη.
Τα ιδεώδη του αθλητισμού
Πού μπορεί να οδηγήσουν οι περικοπές στο σχολικό αθλητισμό;
Θα σας απαντήσω λέγοντας σας για ποιους λόγους είναι σημαντικός ο σχολικός αθλητισμός. Είναι γενικά αποδεκτό πως οι αξίες και τα ιδεώδη του αθλητισμού, εφόσον αναπτυχθεί σωστά μέσα από την καλλιέργεια αθλητικής παιδείας, συμβάλλει στην πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του ανθρώπου, και ιδιαίτερα των νέων. Ωστόσο, ο σχολικός αθλητισμός δεν περιορίζεται στην ανάπτυξη και τη διαμόρφωση του χαρακτήρα των παιδιών αλλά επεκτείνεται, επιδρά και επηρεάζει την υγεία τους. Αναντίλεκτα, η συστηματική άσκηση βοηθά στη βελτίωση της φυσικής κατάστασης και της υγείας των παιδιών και οι θετικές επιδράσεις που θα προκύψουν, θα διαρκέσουν για μια ολόκληρη ζωή.
Πριν από λίγες μέρες, ενέγραψα και συζητήθηκε στην Επιτροπή Υγείας της Βουλής το θέμα της παιδικής παχυσαρκίας. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας παρουσιάστηκε πως ο πιο σημαντικός παράγοντας στην αύξηση της παχυσαρκίας είναι η ελλιπής άσκηση. Οι έρευνες του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού κατέδειξαν πως 25% των παιδιών είναι υπέρβαρα και παχύσαρκα και δεν έχουν τη φυσική κατάσταση να τρέξουν σε χαλαρούς ρυθμούς 200 μέτρα. Επίσης, λέχθηκε πως, για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας, τα παιδιά αναμένεται να έχουν μικρότερο προσδόκιμο ζωής από τους γονείς τους. Αυτά και μόνο τα στοιχεία υποδηλώνουν πολλά. Δεν είναι δυνατό να περικόπτουμε από το σχολικό αθλητισμό, δηλαδή την πρόληψη, την ώρα που οι δαπάνες για τη θεραπεία της παχυσαρκίας εκτοξεύονται στα ύψη. Να σημειώσω απλά πως 7% των δαπανών υγείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης προσφέρεται για τη θεραπεία της παχυσαρκίας. Επομένως, η επένδυση στο σχολικό αθλητισμό, δηλαδή την πρόληψη, είναι ό,τι καλύτερο μπορούμε να προσφέρουμε στα παιδιά μας και την υγεία τους. Διερωτώμαι αν στα πλαίσια της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης χρειάζεται να αναθεωρήσουμε πολιτικές στη Δημοτική Εκπαίδευση.
Στο ψυγείο έργα υποδομής
Σε πρακτικό επίπεδο πώς επηρεάζουν οι περικοπές αυτές;
Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό που έχουμε ενώπιόν μας, το κονδύλι για το σχολικό αθλητισμό είναι μειωμένο κατά 33%. Η μείωση αυτή αφορά έργα υποδομής και εξοπλισμό. Αντιλαμβάνομαι πως το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, είτε θα βάλει στο ψυγείο ορισμένα έργα υποδομής, είτε θα μειώσει τα κονδύλια για αναβάθμιση του εξοπλισμού είτε θα περιορίσει τα κονδύλια συντήρησης και επισκευής, είτε και τα τρία. Επίσης, ένα άλλο ενδεχόμενο είναι η χρονική καθυστέρηση ολοκλήρωσης των έργων υποδομής προκειμένου τα κονδύλια να διανεμηθούν ανάλογα στους επερχόμενους προϋπολογισμούς. Επίσης, υπάρχει μια μικρή μείωση που αφορά τη διοργάνωση αθλητικών εκδηλώσεων.
Πού αποδίδετε την απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών να αφαιρέσει χρήματα από τον προϋπολογισμό της εκπαίδευσης, και πιο συγκεκριμένα από το σχολικό αθλητισμό;
Δυστυχώς, η κυπριακή οικονομία βρίσκεται αντιμέτωπη με τις επιπτώσεις της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Η κυβέρνηση έχει καθήκον έναντι της κοινωνίας να διαμορφώσει με τέτοιο τρόπο τον κρατικό προϋπολογισμό, ώστε να οδηγηθεί η χώρα στην έξοδο από την κρίση. Την ίδια ώρα, τα πολιτικά κόμματα πρέπει να δράσουν συλλογικά, υπεύθυνα και δημιουργικά. Στην προσπάθεια αυτή τίθενται ορισμένες σαφείς προϋποθέσεις. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να πληγεί το κοινωνικό κράτος και σε καμία περίπτωση να υποθηκευθεί η προοπτική της προόδου και της ευημερίας των μελλοντικών γενεών. Δυστυχώς, στα πλαίσια του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2011, δεν φαίνεται να τηρούνται αυτές οι προϋποθέσεις, καθώς στα πλαίσια λιτότητας και οικονομικής περισυλλογής θυματοποιείται η εκπαίδευση, τη στιγμή που θα έπρεπε να συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο.
Περικοπές και όχι ανακατανομή
Σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας, αυτό που έγινε στην εκπαίδευση δεν είναι περικοπές, αλλά ανακατανομή κονδυλίων. Συμφωνείτε με αυτό;
Φυσικά και διαφωνώ. Είναι ξεκάθαρο από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού για το 2011 πως έγιναν περικοπές συγκριτικά με τον προϋπολογισμό του 2010 και όχι ανακατανομή. Πώς είναι δυνατό να έγινε ανακατανομή τη στιγμή που οι αναπτυξιακές δαπάνες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού είναι μειωμένες κατά 17,3 εκατομμύρια.
Ως ΔΗΚΟ επιζητούμε να γίνουμε μέρος των συζητήσεων
Αφού το ΔΗΚΟ συμμετέχει στην Κυβέρνηση, γιατί άφησε να περάσουν αυτοί οι οικονομικοί περιορισμοί;
Όταν βρίσκεσαι σε μια συνεργασία θέλεις να έχεις ρόλο στις εξελίξεις και έχεις υποχρέωση να διατυπώνεις απόψεις και εισηγήσεις. Αυτό θέλουμε κι εμείς. Το ΔΗΚΟ θέλει να ακούγεται η φωνή του, να έχει λόγο και ρόλο στα σημαντικά θέματα. Για μένα είναι και ζήτημα πολιτικής συνέπειας και αξιοπιστίας. Δεν ζητούμε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να ασπαστεί τις θέσεις μας και δεν μπορεί ούτε και ο Πρόεδρος να ζητά να ασπαστούμε τις δικές του. Όμως, ως πολιτικό κόμμα, επιζητούμε να γίνουμε μέρος των συζητήσεων και οι διαφωνίες μας να γίνουν μέρος μιας έγκαιρης ζύμωσης. Έτσι μόνο μπορεί να προκύψουν συγκλίσεις και να οικοδομηθεί μια ουσιαστική και αποτελεσματική συνεργασία.
ΑΚΕΛ και Κυβέρνηση διαβεβαιώνουν ότι η Κύπρος είναι η μόνη χώρα στην Ε.Ε. που δαπανά τόσο ψηλά ποσά στην εκπαίδευση. Είναι σωστό, κατά την άποψή σας, αυτό το κριτήριο;
Είναι γεγονός πως η Κύπρος βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά τις δημόσιες δαπάνες στον τομέα της εκπαίδευσης καθώς αγγίζει το 8% του ΑΕΠ. Αυτό όμως δεν προέκυψε σήμερα. Τα κονδύλια στον τομέα της παιδείας έχουν φθάσει σε αυτά τα επίπεδα επί διακυβέρνησης αείμνηστου Τάσσου Παπαδόπουλου. Αν και τα κονδύλια παραμένουν ψηλά, δεν φαίνεται να έχουμε τα ανάλογα εκπαιδευτικά αποτελέσματα. Δυστυχώς, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Κύπρος βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις σε διάφορους εκπαιδευτικούς διαγωνισμούς και αξιολογήσεις. Το γεγονός αυτό καταδεικνύει πως το εκπαιδευτικό μας σύστημα πάσχει και υστερεί σε πάρα πολλούς τομείς και η ανάγκη για μεταρρύθμιση είναι επιτακτική. Η εκπαίδευση πρέπει να ανταποκριθεί στις ανάγκες του σήμερα προκειμένου να συμβάλει αποτελεσματικά στην ανάπτυξη και στην πρόοδο της κυπριακής εκπαίδευσης και της κυπριακής κοινωνίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου