Κυριακή 28 Νοεμβρίου 2010

Ο ρόλος της ΕΠΑ και η δύναμη του καταναλωτή

Η Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού (ΕΠΑ) έχει την αρμοδιότητα της διατήρησης ενός υγιούς και ελεύθερου ανταγωνισμού προκειμένου να προσφέρονται στον καταναλωτή αγαθά και υπηρεσίες σε καλύτερες τιμές και ποιότητα. Η συμβολή της ΕΠΑ στη βελτίωση των τιμών, αλλά και της ποιότητας των προσφερομένων υπηρεσιών και προϊόντων, καθίσταται έτσι σημαντική και απορρέει μέσα από το έργο της για εξυγίανση της αγοράς από διάφορες στρεβλώσεις. Η ΕΠΑ δεν μπορεί να παρέμβει στο επίπεδο καθορισμού των τιμών, αλλά μπορεί να δράσει στο προγενέστερο και προληπτικό στάδιο. Στο επίπεδο δηλαδή της συμπεριφοράς της αγοράς, της προσφοράς και της ζήτησης. Εάν και εφόσον οι αγορές λειτουργούν σωστά, χωρίς μονοπώλια, προσυνεννοήσεις ολιγοπωλίων στις τιμές και δεσπόζουσες θέσεις, θα επηρεάσουν θετικά τη διαμόρφωση των τιμών. Έτσι, η όποια βελτίωση στο επίπεδο των τιμών, είναι επακόλουθο αυτής της εξυγίανσης, της διατήρησης δηλαδή, του ελεύθερου και ανόθευτου ανταγωνισμού προς όφελος του καταναλωτή.

Ο ρόλος της ΕΠΑ έχει υποτιμηθεί και δεν αντιστοιχεί στον τρόπο που λειτουργεί πλέον η Κύπρος ως κράτος μέλος της ΕΕ. Η υποστελέχωση της ΕΠΑ δυστυχώς δεν της επιτρέπει να αντεπεξέλθει στα καθήκοντα της. Κατά συνέπεια, είναι καθήκον μας η ενδυνάμωση της ΕΠΑ με ικανό και εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό, ώστε να μπορεί να επιτύχει τους στόχους της.

Οι θεσμοί όπως η ΕΠΑ βοηθούν στη λειτουργία της αγοράς, αλλά δεν αρκούν από μόνοι τους να αλλάξουν το τοπίο. Καίριο ρόλο διαδραματίζουν οι ίδιοι οι καταναλωτές γιατί έχουν τη δύναμη να επηρεάσουν τη ζήτηση. Η κατανάλωση βρίσκεται στο επίκεντρο της καθημερινότητας μας καθώς είναι αναγκαία για την κάλυψη των βιοτικών, ζωτικών αλλά και κοινωνικών αναγκών μας. Επομένως, έχει τεράστια σημασία το πώς διαμορφώνονται οι καταναλωτικές συνήθειες, το αν υπάρχει εμπεδωμένη καταναλωτική συνείδηση και αν και κατά πόσο γίνονται σεβαστά τα δικαιώματα του καταναλωτή.

Η έννοια του όρου «καταναλωτική συνείδηση», είναι σχεδόν άγνωστη στο καταναλωτικό κοινό της Κύπρου. Εκεί δε που είναι γνωστή, δεν μετουσιώνεται σε πράξη. Τις πλείστες φορές, οι καταναλωτές προχωρούν σε αυτοματοποιημένες αγορές και εκεί που χρειάζεται δεν διεκδικούν τα δικαιώματα τους. Η ιδιότητα του καταναλωτή συνοδεύει, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, τον κάθε πολίτη. Υπ’ αυτή την έννοια, η καταναλωτική συμπεριφορά μπορεί να μετατραπεί σε ένα ιδιαίτερα αποτελεσματικό εργαλείο πολιτικής στην προσπάθεια για προσφορά ποιοτικότερων και φτηνότερων προϊόντων στους καταναλωτές.

Έχοντας όλα αυτά υπόψη, συμπεραίνω ότι το κράτος οφείλει να πράξει το καθήκον του ως προς την προστασία των καταναλωτών αλλά και οι καταναλωτές οφείλουν να ενεργούν με τέτοιο τρόπο ώστε να μην πλήττουν τα συμφέροντας τους. Χρειάζεται να ερευνούν την αγορά, να συγκρίνουν τιμές και ποιότητα υπηρεσιών, να κατακρίνουν όσους προσπαθούν να τους παραπλανήσουν. Οι πολίτες μπορούν να λειτουργούν υπεύθυνα και κριτικά ώστε ο ανταγωνισμός να λειτουργήσει προς όφελος τους. Να έχουν καλύτερα προϊόντα στην πιο συμφέρουσα τιμή και να διασφαλίζουν ένα καλύτερο επίπεδο ζωής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου